Jet Lag

Porady, techniki i leki na zwalczenie senności i Jet Lag.

Jet Lag to tak zwany zespół nagłej zmiany strefy zasowej. Przypadłość ta dotyka bardzo wiele osób, które w krótkim czasie podróżują przez różne strefy czasowe świata np. poprzez odbycie długiego lotu samolotem. Na świecie są 24 strefy czasowe. Twój biologiczny zegar dostosowuje się zasypiania i wstawania w odpowiednich godzinach dlatego podróżowanie do różnych stref czasowych ( zwłaszcza tych dzielących kilkanaście godzin lotu), może bardzo łatwo rozstroić Twój organizm, który będzie sygnalizować niedostosowanie do nowej sytuacji m.in. poprzez:

  • zaburzenie rutyny snu
  • niepokój
  • drażliwość
  • senność
  • bóle głowy
  • nudności

Powyższe objawy mogą być bardzo uciążliwe podczas pobytu w innej strefie czasowej, szczególnie kiedy wyjazd jest krótki a Twój organizm nie ma czasu aby się aklimatyzować.

Jeżeli planujesz daleką podróż, do innej strefy czasowej powinieneś pomyśleć o potrzebnych lekarstwach, które pomogą w aklimatyzacji Twojego organizmu.

Co to jest Jet Lag?

Jet Lag to nazwa zespołu nagłej zmiany czasowej która dotyka ludzi podróżujących do daleko oddalonych stref czasowych. Twoje ciało przyzwyczaja się to strefy czasowej w której żyje regularnie poprzez cykliczne zasypianie, pracowanie, spotykanie się ze znajomymi czy jedzenie. Przyzwyczajenie się do nowych przyzwyczajeń związanych z powyższymi sytuacjami może zaburzyć Twój biologiczny zegar. Objawiać się to może potrzebą snu kiedy Twoje ciało powinno być najbardziej wypoczęte czy też potrzebą jedzenia kiedy Twój organizm nie powinien być głodny. Te i inne sytuacje mogą doprowadzić do problemów z trawieniem bądź też uczucia ospałości w momencie kiedy powinieneś być pełen energii. Jet Lag może się pojawić kiedy przylecisz do kraju w innej strefie czasowej bądź też kiedy już wrócisz do domu gdyż Twoje ciało ciągle próbuje się przystosować do nowej sytuacji.

Co powoduje jet lag?

Każdy organizm zaprogramowany jest do funkcjonowania w zgodzie ze swoją strefa czasową, w jakiej się znajduje. Podczas podróżowania przez różne strefy czasowe, organizm często nie ma czasu na przystosowanie się do nowej rutyny, co jest jedną z głównych przyczyn Jet Lagu, szczególnie u ludzi z bardzo regularnym cyklem snu.

Inne znane przyczyny tego stanu to:

  • niski poziom tlenu w czasie lotu,
  • odwodnienie
  • kierunek lotu – objawy są nasilone u ludzi podróżujących na wschód, ponieważ skraca to dzień zamiast wydłużać.

Jakie są objawy Jet Lagu?

Najpopularniejszymi objawami Jet Lagu są :

  • zaburzenia snu,
  • silne zmęczenie,
  • drażliwość,
  • senność,
  • dezorientacja,
  • uczucia zagubienia,
  • nudności,
  • bóle głowy,
  • obolałość,
  • problemy z koncentracją,
  • zaburzenia cyklu miesiączkowego u kobiet

Kto jest najbardziej narażony na Jet Lag?

Każda osoba, która wybiera się w podróż do innej strefy czasowej, oddalonej od tej w której żyje regularnie jest narażony na objawy Jet Lag. Uważa się że dzieci i niemowlęta są mniej narażone gdyż ich rytuna snu nie jest jeszcze tak mocno utwierdzona jak u dorosłych. Osoby po 60-tym roku życia jak również osoby, które już doświadczyły Jet Lagu są najbardziej narażone na stan zmęczenia, dezorientacji i zaburzenia snu.

 Czy można zapobiec Jet Lagu?

Jeżeli wybierasz się w daleką podróż to kilka tygodni przed wylotem powinieneś zmieniać swoje przyzwyczajenia dotyczące godziny pójścia spać. Najlepiej zacząć przystosowywać swój organizm do snu w podobnych godzinach jakie są w miejscu docelowym.

Bezpośrednio przed wylotem powinieneś dostarczyć swoje organizmowi odpowiednią dawkę snu gdyż podróżowanie w stanie zmęczenia może pogorszyć symptomy Jet Lagu.

Powinieneś unikać sytuacji stresujących a przede wszystkim zapewnić swojemu ciału odpoczynek.

Bardzo korzystne dla Twojego organizmu w czasie lotu będzie spożywanie dużej ilości płynów podczas lotu jednak z wykluczeniem alkoholu. Powinieneś ograniczyć spożywanie kofeiny co oznacza unikanie picia kawy, herbaty bądź też coca-coli.

Powinieneś przestawić swój zegarek na czas obowiązujący w miejscu docelowym – pomoże to szybciej dostosować się do nowej strefy czasowej.