W ostatnim czasie bardzo często mówi się o zagrożeniach wynikających z nowoczesnego przetwórstwa żywności a w szczególności o złych konsekwencjach stosowania potraw bogatych w konserwanty, barwniki i inne sztuczne ulepszacze jak zagęstniki czy spulchniacze. Niektórych trudno jest się pozbyć przy produkcji żywności na masową skalę i mimo wszystko ich drobne spożycie jest zrozumiałe.

Niektórzy jednak przestrzegają bardzo konkretnie pewnych określonych zasad i czasami z własnego wyboru decydują się unikać określonych produktów w swojej diecie. Klasycznym przykładem takiej popularniejszej z roku na rok diety jest dieta bezglutenowa, z początku adresowana przede wszystkim dla pacjentów, u których wykryto daleko posuniętą nietolerancję glutenu.

Wiele produktów otaczających nas jednak jest bogatych w gluten i w ostatnich latach pojawiło się ich na rynku jeszcze więcej, co naturalnie wzbudziło szerokie zainteresowanie badaczy i naukowców sprawdzających dokładnie wpływ produktów bogatych w gluten na organizm człowieka. Naturalnie nie wszyscy zgadzają się z wnioskami osiągniętymi po latach badań, ale rośnie grupa wiernych wyznawców teorii, że jedzenie glutenu najzwyczajniej w świecie opóźnia człowieka, zakleja jego organizm i mocno opóźnia metabolizm skupiający się przede wszystkim na przepchnięciu całego glutenu poza układ wydalniczy. Ci, którzy decydują się na dość trudną dietę bezglutenową z wyboru lub konieczności odczuwają jednak dość szybko poprawę i czują się zdecydowanie lepiej, gdy glutenu nie przyjmują prawie pod żadną postacią. A wybór dzisiaj mimo wszystko jest duży i przy odrobinie uwagi możliwe jest bardzo skuteczne urozmaicenie sobie jadłospisu nawet na tej diecie. Produktów w sklepach bowiem nie brakuje i nie trzeba iść do delikatesów, aby nabyć jeden z alternatywnych produktów pozbawionych glutenu, z którymi także z powodzeniem ugotować można danie rodem z najlepszych restauracji świata. Do produktów, które należy maksymalnie wykorzystywać będąc na diecie bezglutenowej, należą m.in.:

    – zboża, które używamy codzienne i nie zawiera glutenu (m.in. ryż, kukurydza, kasza jaglana i gryczana, płatki kukurydziane) oraz zawierają (m.in. pszenica, także orkiszowa, jęczmień, płatki pszenne, kuskus);
    – mięsa ubogie w gluten to te świeże i nieprzetworzone mięsa, ryby i jaja, natomiast gluten pojawia się w momencie przetwarzania żywności, jej panierowania czy konserwowania i puszkowania;
    – produkty mleczne świeże, w kartonie, maślanki i kefiry, jogurt naturalny, naturalny ser glutenu nie mają, natomiast przy tych samych wyrobach już wysoko przetworzonych jak smakowe jogurty lub produkty o zmniejszonej ilości tłuszczu pojawia się on wyraźnie;
    – tłuszcze w postaci olejów roślinnych, masła, oliwy czy smalcu można w diecie bezglutenowej spokojnie stosować, ale należy już wystrzegać się majonezów i gotowych sosów czy sałatkowych dressingów robionych z ich udziałem.

Nauka listy zakazanych produktów

Jak widać na powyższej liście, zawsze istnieje możliwość znalezienie sobie składników alternatywnych i wykonanie tych samych lubianych potraw unikając ich gotowych wersji. Z pewnością jednak nie jest to proste zadanie dla kogoś, kto nagle dowiaduje się o konieczności zapamiętania, które produkty są dla niego całkowicie zakazane i w jaki sposób ma sobie radzić na zakupach a później w kuchni. Niestety ta dieta wyjątkowo często zmusza kucharza do tego, aby samodzielnie wybrał kawałek mięsa w sklepie, odpowiednie składniki, a następnie wszystko samodzielnie przyrządził, przestrzegając złote zasady jedzenia bez glutenu. Lista produktów nie jest jednak aż tak skomplikowana i samo zrozumienie, jak producenci żywności traktują świeże jedzenie w trakcie jego przetwarzania, puszkowania, pakowania i przygotowywania do sprzedaży, pozwala na świadome unikanie tego, co niekorzystne.

Jednocześnie ludzie znajdujący się na tej diecie nie są pozostawieni sami sobie a wręcz przeciwnie, w ostatnich latach mogą cieszyć się zdecydowanym wzrostem liczby restauracji serwujących dania bezglutenowe czy produktów bezglutenowych w sklepach. Handel opiera się przede wszystkim na popycie generowanym przez klientów, więc jeśli pojawia się zapotrzebowanie na nowe produkty i ludzie chętnie kupują dotychczas nieznane sobie towary, sprzedawcy zaczynają sprowadzać ich więcej a przez to dostać można je taniej. Zgodnie z wymogami unijnymi, produkty pozbawione glutenu lub o jego niewielkiej zawartości w produkcie (poniżej 20mg na 1kg) oznaczone są specjalnym symbolem, przekreślonego kłosa pszenicy, dzięki czemu ich zlokalizowanie nawet w obcym sobie sklepie nie jest problematyczne. Klasycznym przykładem dania, które stało się w ostatniej dekadzie niesamowicie modne i jest spełnieniem marzeń każdego człowieka na diecie bezglutenowej jest sushi – zawierające jedynie ryż, drobne przyprawy, surowe awokado lub ogórek i szczypiorek a do tego różne kombinacje surowej ryby. Dzięki temu, że w sklepach można dzisiaj z powodzeniem dostać specjalny ryż do sushi, drogie ale dobre surowe ryby jak tuńczyk czy łosoś a nawet rekina, każdy może w domu zrobić sobie luksusową restaurację.