W dobie elektronicznych mediów trendy wyjątkowo szybko przedostają się pomiędzy zainteresowanymi grupami użytkowników. Szczególnie powszechne stało się przekazywanie sobie informacji na temat popularnych diet, dzięki którym każdy w kilka dni stanie się piękny i chudszy o kilkanaście kilogramów.

dietaOczywiście wiele z takich materiałów znajdujących się w sieci to typowe reklamy lub wpisy opłacane przez marketing dużych firm, zarabiających krocie na sprzedawaniu magicznych suplementów i tabletek wspomagających spalanie tkanki tłuszczowej.

Niestety w rzeczywistości nie są to metody dobre dla człowieka, gdyż nawet jeśli dość skuteczne w kwestii zbijania wagi, o tyle już bardzo niebezpieczne lub przynajmniej wątpliwe w kwestii wpływu na pozostałe elementy naszego skomplikowanego organizmu. Niekiedy przesadne spożywanie białka i trzymanie się diety ograniczonej tylko i wyłącznie do nabiału, może doprowadzić do poważnych zwyrodnień w stawach, o czym informują tylko i wyłącznie lekarze specjaliści z wieloletnim doświadczeniem, którzy w swoich gabinetach próbowali naprawić już niejeden zdrowotny problem wywołany nieodpowiednim odchudzaniem się.

Róże metody i różne zagrożenia

Istnieje wiele diet o czym przekona się każdy, kto wpisze w Internecie słowo dieta i będzie chciał zaznajomić się z najważniejszymi wpisami na ten temat. Każdy region ze względu na dostęp do innych surowców może pozwolić sobie na wprowadzanie innych zamienników, z tego względu organizmy ludzi z basenu Morza Śródziemnego mają zupełnie inne niedobory niż u ludzi ze Skandynawii i łączenie diet tych kompletnie wykluczających się kulinarnych kultur jest nie tylko trudne, ale czasami ryzykowne lub niewskazane. Każdy bez względu na wiek jest jednak w stanie po krótkim okresie bytności w Internecie znaleźć przynajmniej kilka różnych sprawdzonych metod odchudzania, które reklamują użytkownicy teoretycznie mający już doświadczenie w ich stosowaniu, a najpopularniejsze w ostatnich latach to:

dieta białkowa opracowana przez szanowanego doktora Dukana, ciesząca się największą sprzedażą książkową na świecie;
dieta „jedz mniej” – będąca w teorii bardzo słuszną, ale w wersji ekstremalnej także bardzo niebezpieczna dla głodzącego się;
dieta bezglutenowa adresowana przede wszystkim do ludzi troszczących się o jakość spożywanego codziennie posiłku lub zmuszonych do unikania glutenu swoimi przypadłościami;
dieta detoksykacyjna dla wszystkich ludzi, którzy po wielu latach złych nawyków i toksykacji organizmu do odniesienia sukcesu w odchudzaniu potrzebują wcześniejszego gruntownego oczyszczenia;

dieta Atkinsa ciesząca się wielką popularnością wśród tych, którzy na diecie chcą nadal jeść tłuste i mięsne pokarmy.

Jak widać, możliwości na schudnięcie jest bardzo wiele, co prowadzi także do sytuacji, w których liczni ludzie nie są w stanie przestać się odchudzać, zawsze z takim samym przeciętnym skutkiem. Lista możliwych diet jest tak długa, że z powodzeniem co sezon próbować można kolejnych rozwiązań. W efekcie nawet u psychologów coraz częściej pojawiają się pacjenci i pacjentki, mający problem z odchudzaniem się, podchodzący do tej czynności niemal jak do nałogu.

Chorobliwe dbanie o swoją sylwetkę i obsesja przed przytyciem jest także efektem tego, jak ważnym tematem we współczesnej kulturze stała się dieta. Do języka potocznego coraz częściej wchodzą powiedzenia o „diecie Kwaśniewskiego” czy diecie „ŻM”. Wszystko to sprawia, że dieta stała się elementem popkultury i zajmuje już bardzo dużą część kolorowych magazynów – gwiazdy bez przerwy chwalą się swoimi programami treningowymi i osiągnięciami na wadze, zachęcając jednocześnie zwykłych ludzi, aby poszli tymi samymi śladami i zadbali o swój wygląd oraz samopoczucie.

Pomoc i wsparcie przyjaciół

Bardzo ważne w odchudzaniu się jest odpowiednie podejście psychiczne, które uzyskać można na wiele różnych sposobów. Przede wszystkim człowiek sam musi być przekonany do tego, że dieta jako sposób na odchudzenie się jest mu potrzeby. Ważne jest więc także zrozumienie, że dieta to nie tylko konkretne posiłki, ale cała filozofia jedzenia – to, jak często i w jakich odstępach spożywamy posiłki, ile i jakich warzyw używamy do zbilansowania mięsa. Kaloryczność i tłustość potraw a także techniki gotowania jak smażenie na tłuszczu albo gotowanie na parze – ogarnięcie wszystkich tych zasad związanych z racjonalnym żywieniem pomaga zmienić swoje codzienne nawyki na lepsze. Wtedy dieta jest elementem w dążeniu do celu, jakim nie jest już zgubienie dodatkowych kilogramów a wyłącznie utrzymanie swojej wysokiej kondycji i doskonałego samopoczucia.

Największym wyzwaniem przy odchudzaniu pozostaje więc wysoka motywacja i zaangażowanie, które bardzo łatwo pozyskać lub stracić w wyniku ingerencji otoczenia. Rodzina, bliscy znajomi oraz ludzie w pracy bardzo chętnie komentują i doradzają osobom, które podejmują próbę odchudzania się. Czasami zapewniając, że nie ma się po co chudnąć, czasami zachęcając do złamania swojego jadłospisu i skuszenia się na słodycz, a czasami bardzo aktywnie wspierając i mobilizując do jeszcze większego wysiłku lub nawet wspólnie przechodząc na tę samą dietę.