Internet oraz telewizja w dzisiejszych czasach przepełnione są informacjami na temat tego, w jaki sposób najskuteczniej zrzucić można kilka zbędnych kilogramów. Nie wszystkie te rady są oczywiście racjonalne z punktu widzenia wiedzy współczesnych dietetyków, niemniej mądre wykorzystanie Internetu pozwala zdobyć wiele ważnych informacji przede wszystkim na temat tzw. zdrowych nawyków żywieniowych.

odchudzanieCzłowiek bardzo szybko przyzwyczaja się do konkretnego sposobu odżywiania się – zarówno konkretnych potraw i składników, jak i miejsca czy tempa jedzenia albo odstępów między posiłkami. Jest to o tyle ważne, że najwięcej problemów wynika właśnie z niewłaściwego planowania sobie jadłospisu – wcale nie zbyt częstego, a zbyt rzadkiego jedzenia.Organizm człowieka, który je tylko dwa lub trzy, ale bardzo kaloryczne dania dziennie, zaczyna funkcjonować kompletnie inaczej i jest bardziej podatny na schorzenia czy składowanie tłuszczu, niż u osoby jedzącej w równych odstępach pięć dań, z jednym wyraźnym obiadem. Stosowanie się do ogólnie akceptowalnych w świecie dietetyków zasad jest jednak zawsze mile widziane, szczególnie że przeważnie nie wymaga wielkich inwestycji finansowych czy czasowych – trzeba wyrobić sobie nowe, zdrowsze nawyki, takie jak chociażby:

    – spożywanie pięciu posiłków dziennie, w równych odstępach, do których przyzwyczai się organizm;
    – wprowadzanie bardzo zróżnicowanych składników, dla zachowania balansu diety;
    – maksymalne wykorzystywanie wielu warzyw jako naturalnych antyoksydantów w każdym daniu mięsnym;
    – spożywanie owoców i orzechów w ramach zwalczenia drobnego głodu;
    – gotowanie na parze i pieczenie zamiast smażenia na głębokim oleju;
    – używanie oliwy, galgantu, siemienia lnianego i innych naturalnych składników poprawiających metabolizm;
    – bogate wykorzystywanie ryb, kasz i owoców morza;
    – unikanie sztucznych barwników, słodzonych produktów, gotowych dań;

Różne problemy w trakcie odchudzania

Każdy organizm jest wyjątkowy pod wieloma względami i należy mieć to na uwadze przy planowaniu i stosowaniu jakiejkolwiek diety. Zbytnie wzbogacenie swojego codziennego jadłospisu w owoce, teoretycznie zdrowe, ale jednak zawierające sporo cukrów, przy jednoczesnym wykluczeniu innych potraw, np. mięsnych, wcale nie musi doprowadzić do zdrowego zrzucenia wagi. Łatwo jest bowiem zagłodzić organizm i żyjąc na granicy wycieńczenia fizycznego cieszyć się z malejącej wagi – jest to jednak zawsze na dłuższą metę wyjątkowo niszczące dla organizmu i może prowadzić do wielu schorzeń oraz patologii, jak chociażby notoryczne zapalenia stawów czy problemy z układem pokarmowym albo wypróżnieniami. Dlatego tak ważne jest, aby przed wprowadzeniem jakiegokolwiek poważnego reżimu żywieniowego, skonsultować się ze specjalistami, dla których tematyka ta nie ma żadnych tajemnic.

Jest to szczególnie ważne u pacjentów, którzy już teraz maja zdiagnozowane określone jednostki chorobowe jak chociażby zapalenie tarczycy czy cukrzyca. Ich jadłospis powinien być bardzo dokładnie zaplanowany przez prowadzącego lekarza i przestrzegany co do jednej litery. Dieta może jednak w tych chorobach często pomóc i odpowiednio przygotowana niejednokrotnie zastępuje skutecznie bardzo silne działania farmakologiczne. Wtedy chudnięcie pomimo przewlekłej choroby jest zdecydowanie bezpieczniejsze, a może też być bardzo skuteczne.

Chudnięcie z pomocą aktywności

Każdy specjalista zajmujący się osobami otyłymi lub walczącymi z pewnymi złymi nawykami żywieniowymi doskonale wie, że w drodze do sukcesu najważniejsze jest zmotywowanie pacjenta, aby ten sam uwierzył w możliwość zmiany komfortu własnego życia. Bardzo ważne jest tutaj często dotarcie do świadomości pacjenta i zobrazowanie mu, że wysoka waga to tylko efekt końcowy złych przyzwyczajeń, które ostatecznie wpływają na jakość całego naszego życia. Aby schudnąć niewiele, nie potrzeba wielkich metod – wystarczy racjonalizacja i zmniejszenie porcji przyjmowanego codziennie pokarmu. Jeśli jednak ktoś próbuje zrzucić więcej kilogramów, absolutnie niezbędne wydaje się dołączenie innych metod sprawdzonych przy zrzucaniu kilogramów.

Jednym z najważniejszych celów, jakie osiągnąć próbuje każdy lekarz czy dietetyk, jest przekonanie pacjenta do zwiększenia ruchu fizycznego – zwłaszcza tego na świeżym powietrzu, który stanowi doskonały trening aerobowy. Jest on świetny na całą wydolność organizmu, dotlenia mózg i mięśnie, idealnie działa na cały układ krążenia, ale nie jest jedyną możliwością. Bieganie albo chociażby regularne uczęszczanie na basen jest również w stanie zmienić bardzo wiele w zewnętrznym wyglądzie człowieka, o czym przekonają się dość szybko ci, którzy mają więcej samozaparcia. Dodatkowo niejako dla zabezpieczenia swojego organizmu w procesie odchudzania zaleca się uruchomienie dodatkowej suplementacji – najlepiej naturalnej. Używanie podejrzanych preparatów quasi-medycznych na odchudzanie jest wyjątkowo ryzykowne, dlatego lepiej stosować produkty naturalnego pochodzenia zamiast syntezy chemicznej. Wszystkie te elementy w połączeniu gwarantują niemal odniesienie sukcesu, dlatego najważniejszym elementem przed rozpoczęciem odchudzania jest właściwe nastawienie się, skonsultowanie ze specjalistami i znalezienie odpowiednich pokładów energii do regularnych ćwiczeń i przestrzegania swojej diety bez względu na porę roku, dnia i nocy.